Friday

Overcoming Our Trials: Thoughts on the Torah Portion from the Dominican Republic

Yehonatan Elazar-DeMota and his wife are doing some great work in the Dominican Republic.  As they help the Dominican-Sepharadi Jewish community become sustainable and independent, hakham Yehonatan currently heads the local Jewish school he founded (Beit Midrash Nidhe Israel) while also helping to provide kosher meat and other foods for the community.

He sent out the following thoughts on this week's Torá portion (our translation follows):
La perashá de esta semana se titula Wayishalah, "Y envió".(Gen. El sentido simple del texto da entender que Ya'aqob envió mensajeros a su hermano Esaw/Edom con la intención de apaciguar la enemistad entre ellos. Hacía mas de 20 años que ellos no se veían y Ya'aqob aún tenía miedo que su hermano lo matase. Uno podría deducir de esta situación que Ya'aqob se sentía culpable por haber tomado la bendición de su hermano. Por esta razón él ofrece una porción de sus ganancias, como para darle a Esaw lo que le correspondía como primogénito. 
Antes de encontrarse con Esaw, Ya'aqob tuvo otro sueño en la Tierra de Kena'án, como lo tuvo cuando salió de ahí. En este sueño, él luchó con una persona, quien él identificó como un mal'akh (angel). Al luchar con él, se quedó cojo al recibir un golpe en su muslo. Esta experiencia es muy parecida a lo que uno siente cuando sueña que está batallando y se despierta dando patadas o puños. Los psicólogos concluyen que las experiencias nocturnas pueden causar efectos físicos al cuerpo; pueden manifestarse como dolor en la espalda, piernas, calambre, hasta asfixia. 
Los Sabios de Israel dicen que los pensamientos humanos, como deseos, fantasías y temores aparecen en los sueños. (Berakhoth 55a). Sabiendo esto, se podría inferir que Ya'aqob tenía miedo volver a su casa, ya que su hermano podría asesinarlo, y por esto fue que el tuvo la visión con el angel. Algunos comentan que este angel era el angel de Esaw, mientras otros dicen que era el Satán. 
La Torá relata la experiencia de Ya'aqob más que a cualquier patriarca. De hecho, algunos Sabios comentan que Ya'aqob nunca murió. Claro está, él murió y descansa en la cueva de Mahpela, pero ellos quisieron enfatizar que la experiencia de Ya'aqob es la experiencia de sus descendientes que están en el exilio. Aún más, los profetas se refieren al pueblo de Israel con el nombre de Ya'aqob para demostrar este concepto. 
La vida de Ya'aqob está repleta de pruebas, decisiones, frustaciones y achaques. ¿Qué más podría pasar después de la violación de su hija Dináh? ¿Porqué es que Ya'aqob sufrió más que su papá o abuelo? Podríamos responder, más grande el hombre, más fuerte su yeser hará (instinto al mal). El sufrió mucho porque él tomó decisiones sin pensar en las consecuencias de la vida. Mi madre, que tenga larga vida, me enseñó, "Uno paga por todo lo que uno hace en esta vida". La perashá de la semana que viene muestra que Ya'aqob inclinó por Yosef, descuidándose de los demás hijos. Talvéz fue por esto que Dináh fue violada.
Ya'aqob es una demostración de que el ser humano es capáz de superar cualquier problema y elevarse. Como dijo el mensajero nocturno, "Has luchado con los hombres y con el Dio, y has vencido...no serás llamado más 'Ya'aqob', sino 'Isra'el'". Así mismo será con los descendientes de Ya'aqob cuando hayan salido de este largo exilio de más de 2700 años. Entonces, seremos dignos de ser llamados "Isra'el".
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The Torah portion this week is entitled Wayishalah, "He sent" (Genesis). The plain meaning of the text implies that Ya'aqob sent messengers to his brother, Esaw/Edom, intending to defuse the enmity between them. It was more than 20 years that they were not together and Ya'aqob was still afraid that his brother would kill him. One might infer from this situation that Ya'aqob felt guilty for having taken the blessing of his brother. That is why he offers a portion of his profits, and gives his due to Esaw as firstborn.
Before meeting with Esaw, Ya'aqob had another dream in the Land of Kena'án, as he did when he left there. In this dream, he fought with a person, whom he identified as a Mal'akh (angel). To fight him, he was crippled by a blow to his thigh. This experience is very similar to what you feel when you're struggling in dreams and wake up kicking and with fists. The psychologists conclude that the nocturnal experiences can cause physical effects to the body that can manifest as back pain, leg cramps, choking up.
The Sages of Israel say that human thoughts, and desires, fantasies and fears appear in dreams (Berakhoth 55a). Knowing this, one might infer that Ya'aqob was afraid to go home because his brother would kill him, and this was why he had the vision with the angel. Some say that this angel was the angel of Esaw, while others say it was Satan.
The Torah describes the experience of Ya'aqob more than any patriarch. In fact, some sages say that Ya'aqob never died. Of course, he died and rests in the cave of Mahpela, but they wanted to emphasize that Ya'aqob experiences the experiences of his descendants who are in exile. Moreover, the prophets refer to Israel by the name of Ya'aqob to demonstrate the concept.
Ya'aqob's life is full of tests, decisions, frustrations and pains. What more could happen after the rape of his daughter Dinah? Why is it that Ya'aqob suffered more than his father or grandfather? We could answer, the greater the man, the stronger your yeser hará (instinct to evil).  He suffered a lot because he made decisions without considering the consequences of life. My mother, bless her, taught me, "You pay for everything you do in this life." The Torah portion of next week shows that Ya'aqob inclined toward Yosef, neglecting other children. Maybe it was because of this that Dinah was raped.
Ya'aqob is a demonstration that humans are able to overcome any problem and rise. As the night messenger said, "You have fought with men and with God, and have overcome ... you will no more be called 'Ya'aqob' but 'Isra'el'." It will also be with the descendants of Ya'aqob they have come out of this long exile of more than 2700 years. Then, we will be worthy of being called "Isra'el."
Boas entradas de Sabá! Shabbath Shalom!

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